MS Mode neemt OIL in gebruik

MS Mode neemt OIL in gebruik

Afgelopen maand is MS Mode live gegaan met het ordermanagement platform OIL van Magnus Black. MS mode is dé nummer 1 op het gebied van curvy fashion. Ze ontwerpen namelijk al meer dan 50 jaar vrouwelijke en comfortabele fashion voor vrouwen met rondingen. Een internationaal modemerk, met  meer dan 220 winkels in Europa onder andere gevestigd in wereldsteden als Amsterdam, Barcelona, Madrid, Brussel en Parijs.

Na de livegang zijn we met Jasper Stemerdink, Informatiemanager bij MS Mode, gaan zitten en hebben hem gevraagd hoe MS Mode deze grote stap heeft ervaren, het bijzondere retail jaar 2020 heeft beleefd, hoe de toekomst er uit ziet en wat de rol van OIL daarin is.

Hoe gaat het?

Niemand had natuurlijk kunnen voorspellen dat het Retail landschap in 2020 zo plotseling en drastisch zou veranderen. Door de gevolgen van het corona virus lopen online en offline nog meer in elkaar over en is het belangrijk om flexibel te zijn. Waar je op dit moment de online verkopen wilt ondersteunen met offline middelen, kan het zomaar zijn dat je straks de winkels weer gaat ondersteunen met online mogelijkheden.

Om een voorbeeld te noemen, wanneer de winkels gesloten zijn ga je kijken naar mogelijkheden om de voorraad toch optimaal te benutten. Bij een Click and Collect order die vervuld kan worden door de winkel zal de betaling online plaatsvinden, maar wordt de voorraad van de winkel benut. Andersom benut je met de TAS “order in store” juist de centrale voorraad voor een klant in de winkel als een maat of kleur daar niet aanwezig is. Ook zouden we in de toekomst met Click and Reserve orders kunnen zorgen dat we winkelvoorraad online te reserveren is voor de klant om deze af te halen (en te betalen) in betreffende winkel, wanneer een artikel centraal niet meer voorradig is

What’s new?

Voor MS Mode is de integratie met het omnichannel ordermanagement systeem van Magnus Black een grote nieuwe stap. Het systeem is complementair aan de al bestaande systemen van MS Mode zodat een omnichannel experience gefaciliteerd kan worden.

De belangrijkste vernieuwingen op korte termijn zijn de komst van de OIL TAS (Tablet Assisted Sales app) en de mogelijkheid om Pick From Store aan te bieden in geval van Click and Collect orders.

De TAS zetten we op twee manieren in op de winkelvloer. Het is nu al mogelijk om bij een aantal pilot stores in binnen- en buitenland via de TAS een order te plaatsen, uiteraard op dit moment na het maken van een winkelafspraak bij MS Mode. Dit heeft bijvoorbeeld als voordeel dat wanneer een product niet op voorraad is in de goede maat of kleur in de winkel, het alsnog via de TAS besteld kan worden. Met dit endless-aisle principe kun je het verkoopproces op natuurlijke wijze doorzetten en nog beter aan de klantwens voldoen. Grote meerwaarde voor onze klanten en winkels is dat men dan lopende promo’s toch kan benutten, waarbij een deel in de winkel wordt gekocht en een deel via de TAS.

Waarom OIL van Magnus Black?

Toen we eenmaal besloten hadden een flexibele omnichannel omgeving te realiseren viel de keuze op OIL. Mede omdat onze zusterbedrijven America Today en CoolCat Junior hier positieve ervaringen mee hebben. Bovendien biedt OIL de mogelijkheid om verschillende processen zoals Click and Reserve of Click and Collect snel te implementeren. Voor Magnus Black is dit de core van hun werk.

Wat verwacht MS Mode van de nieuwe functionaliteiten?

MS Mode verwacht klanten nog beter te kunnen ondersteunen in de omnichannel shopping experience. Tijdens de eerste Corona golf zagen we dat trouwe offline klanten ook online actief werden. Tijdens de zomerperiode toen de winkels tijdelijk weer open waren en het aantal besmettingen laag bleef, zag je dat veel klanten óók online bleven bestellen. We hebben offline klanten weten te transformeren in Omnichannel klanten. Het is een tijd waarin je je als organisatie snel moet kunnen aanpassen. Als je dit kunt maakt dit je als bedrijf robuuster. Met de toevoeging van OIL aan ons landschap staat nu een goede basis en zien we genoeg mogelijkheden om ons in de toekomst ook snel aan te kunnen passen aan de behoefte van de klant én de omstandigheden.

De implementatie van Click and Collect Pick-from-Store zorgt er onder andere voor dat de winkelvoorraad optimaal benut kan worden, ook voor e-commerce orders. Bovendien zorgt het indirect ook voor een meer duurzame afhandeling. Hier hebben we tijdens de pilot periode al mooie voorbeelden van gezien. Een klant plaatst in de ochtend een online order af te halen bij een winkel in de buurt en doordat deze geleverd kan worden vanuit de winkelvoorraad hoeft er niet speciaal een vrachtwagen voor te rijden en komt de klant deze order rond de lunch al ophalen.

Wat voor ons ook nieuw is, is dat we bij plaatsen van een “order in store” order op de TAS, de betaling direct af kunnen handelen vanuit de TAS app. Dit kan door een integratie met de Adyen payment link service ter overbrugging van de koppeling van de TAS met de kassa later dit jaar. Tijdens het bevestigen van de order op de TAS kan de klant een QR-code scannen en direct betalen of wordt er een e-mail gestuurd naar de klant met daarin een betaallink (24 uur geldig). Hierdoor kunnen onze klanten nu toch al gebruik maken van de promo’s die gelden onze winkels, zonder dat we hoeven te wachten op een volledige integratie met de kassa. Hiermee wordt ook weer de shop ervaring naar een hoger niveau gebracht en kunnen we ook de conversie in de winkel verhogen. We zetten de TAS momenteel voor zowel Click and Collect orders als Homedelivery orders in.

Hoe zie je de toekomst van het shoppen?

Het belangrijkste voor de toekomst is om flexibel te zijn. De mogelijkheid hebben om snel te kunnen schakelen, waarbij we kunnen vertrouwen op een systeem wat technisch een goede basis geeft. Niemand heeft natuurlijk een glazen bol, maar op die manier bereid je je wel goed voor op wat komen gaat.  

Ook aan de slag met OIL?
Wil jouw organisatie ook stappen maken op het gebied van omnichannel, maar weet je nog niet hoe je dit voor elkaar moet krijgen? Kijk dan eens rond op onze site of neem contact op met Magnus Black via www.oil.magnus.nl.

Zoë Vermaes 
Magnus Black

“Ik ben Zoë Vermaes. Toen ik voor mijn masterstudie Cognitive Science & Artificial Intelligence als Trade Marketeer werkte, ben ik al in de ban geraakt van de snelheid, dynamiek en mogelijkheden in de wereld van retailers. Bij Magnus Black kan ik dit enthousiasme voor retail en mijn passie voor technologie helemaal kwijt als implementatie consultant.”

Leave a Reply

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.