De OIL winkel Hackathon

De OIL winkel Hackathon

Welkom bij alweer onze derde blog! Wij zijn Björn-Sebastiaan en Zoë, en wij zijn een paar maanden geleden aan de slag gegaan bij het team van Magnus Black. In ons dagelijks werk houden wij ons voornamelijk bezig met het ontwikkelen en implementeren van OIL, het omnichannel ordermanagement systeem van Magnus Black. Maar wij hebben vanaf het begin ook mogen werken aan een speciaal project, namelijk het opzetten van een winkel in olie! In deze blog posts nemen we jullie mee in alle lagen van ons proces om de nieuwe winkel van Magnus Black op te zetten.

In onze vorige blog heb je kunnen lezen dat we een routekaart hebben uitgezet voor het ontwikkelen van de nieuwe winkel. Zo moet er een website worden gebouwd, een webshop worden ingericht, een winkel op kantoor worden opgezet, en nog veel meer.

Gelukkig hoeven wij niet in ons eentje deze grote opgave aan te gaan. Het hele team van Magnus Black zet zich maar al te graag in om gezamenlijk de winkel tot een realiteit te maken. Dus is het aan ons om onze collega’s allemaal samen te brengen, op een hackathon!

De opzet

Wat is nu eigenlijk een hackathon? Kort gezegd is het een gelegenheid waarop je als team met elkaar aan een gezamenlijk project werkt. Of eigenlijk, in een aantal teams aan de slag gaat, waarbij elk team een onderdeel van het project oppakt, en ook stiekem een beetje tegen elkaar strijdt om het béste team te worden. Natuurlijk hoort daar dan ook wat gezelligheid bij!

Vaak wordt dit gedaan door samen af te spreken en met elkaar te eten, maar wij stonden nu voor een lastige opgave: een hackathon organiseren in coronatijd. Dat is lastig, maar gelukkig zijn er genoeg digitale alternatieven. Ondanks dat je dan niet even met je laptop naast iemand kan aanschuiven, is het prima samenwerken via Teams, en valt er ook best wat afwisseling in te bouwen!

Aan de slag!

Natuurlijk leent niet al het werk voor het opzetten van een webshop zich om op een hackathon te doen. In de vorige blog heb je kunnen lezen dat we de kookoliën al hebben ingekocht. Maar voor de rest hebben we de invulling zoveel mogelijk open gelaten aan elk van de teams. Uiteindelijk is het een project van ons allemaal!

De teams waren als volgt. Er ging een team aan de slag met maken van content voor de webshop, zij hebben zich bezig gehouden met het maken van productomschrijvingen en het design van de website.

Daarnaast moest ook de Shopify omgeving volledig ingericht worden, voor een goede aansluiting op OIL, waar een volgend team mee bezig is geweest.

Het derde team ging druk aan de slag met het opzetten van de TAS, dé manier om met OIL orders te kunnen plaatsen op een tablet.

En ten slotte was daar het marketingteam, die een volledige strategie heeft uitgedacht om de winkel te promoten.

Tijd voor een naam

Naast het werk van de teams, was er natuurlijk ook ruimte voor wat ontspanning. Zo heeft iedereen een heerlijke pizza thuisbezorgd gekregen om alsnog samen te kunnen eten. Na het diner is een stand-up gehouden waar ieder team de rest bij kon praten over het werk wat zij hebben gedaan. En daarbij was het dan ook direct mogelijk om andere teams om hulp vragen. Maar eigenlijk bleek dat al niet meer nodig, want elk team was al druk met andere teams aan het overleggen en samenwerken, met teamleden die van video call naar video call sprongen.

Verder had de winkel die we gaan opzetten nog helemaal geen naam, en geen beter moment om er een te kiezen, dan tijdens een hackathon. Iedereen heeft een naam bedacht voor de winkel, of soms zelfs meerdere, en daarover hebben we helemaal aan het einde gestemd. We zijn dan ook trots om te mogen aankondigen dat onze winkel gaat heten: oilByOIL!

En of de avond al niet meer stuk kon, hebben we ten slotte ook nog wat prijzen uitgereikt en mogen opsturen. Eentje voor de bedenker van de nieuwe naam van onze webshop, en een prijsje voor elke collega in het winnende team. Hoe hebben wij besloten welk team er de beste was? Dát heeft elk team ons zelf mogen vertellen, en hierbij is team TAS met een paar hele leuke olielampjes naar huis gegaan.

Next steps

Uiteindelijk had de hackathon twee doelen: team en work. Allereerst door met gezelligheid en samenwerking de winkel een project van ons allemaal te maken. En daarnaast zeker ook om een stuk verder te komen met het opzetten van de nieuwe winkel. Maar na een hackathon ben je er nog niet, er ligt nog genoeg werk op de plank voordat de winkel live gaat. Gelukkig is er uitgebreid samengewerkt door de teams, en daarmee is het nu een stuk eenvoudiger gemaakt om te beginnen aan de laatste fase van het project. 

Wij hebben nu alle focus op alle acties rondom Black Friday, en daarnaast gaan we aan de slag met het resterende werk om de nieuwe webshop volledig werkend te krijgen. Zijn er dingen die wij over het hoofd hebben gezien? Of wil je tips om zelf ook zo’n hackathon te organiseren? Laat het ons weten!

Zoë Vermaes 
Magnus Black

“Ik ben Zoë Vermaes. Toen ik voor mijn masterstudie Cognitive Science & Artificial Intelligence als Trade Marketeer werkte, ben ik al in de ban geraakt van de snelheid, dynamiek en mogelijkheden in de wereld van retailers. Bij Magnus Black kan ik dit enthousiasme voor retail en mijn passie voor technologie helemaal kwijt als implementatie consultant.”

Björn-Sebastiaan Boer 
Magnus Black

Mijn naam is Björn-Sebastiaan Boer en ik ben het liefste zoveel mogelijk bezig met wiskunde. Dit combineer ik met mijn passie om mensen te helpen, door als consultant met OIL de oplossing te bieden voor ordermanagement van retailers. Hierbij zet ik mij in om OIL doorlopend te ontwikkelen en te verbeteren, en op deze manier continu voor retailers een vernieuwend platform te verzorgen.

Leave a Reply

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.