Een Geoliede Orderflow

Een Geoliede Orderflow

Wij zijn Björn-Sebastiaan en Zoë, en zijn onlangs onze carrière gestart als junior consultants bij Magnus Black. Naast onze werkzaamheden voor de development en implementatie van OIL, het omnichannel ordermanagement systeem van Magnus Black, hebben wij de opdracht gekregen een winkel op te zetten in… olie! Zo willen wij ons nóg beter kunnen inleven in onze klanten, de retailers. Door middel van deze blogs nemen we jullie mee in ons proces.

Een winkel opzetten from scratch, dat is een behoorlijke uitdaging. Het ligt voor de hand dat je eerst moet bepalen wat je gaat verkopen, aan wie en waarom. Een strategie bepalen met olie als uitgangspunt, dat stond vast, maar waarom zouden consumenten juist ónze producten willen kopen? Wat is ons unique selling point? Dat zijn de eerste stappen in ons proces als retailer bij Magnus Black.

Olie is er natuurlijk in veel verschillende vormen. Dacht je in eerste instantie aan motorolie, of misschien gezichtsolie? Dat is niet zo gek.  Wij hebben ook eerst verschillende soorten olie overwogen, voordat we kozen om ons specifiek te richten op kookolie. Het voordeel van deze variant is dat iedereen het wel eens gebruikt en dat het product ook snel wordt verbruikt. In elke keuken staat vaak wel een klassieke olijfolie of zonnebloemolie.

Een brede doelgroep is fijn, maar hij moet ook specifiek genoeg zijn om je marketing en communicatie op aan te kunnen passen. Onze doelgroep beschrijven wij daarom als thuiskoks die graag uitgebreid koken en mensen die graag een geschenkset van kookolie willen geven. Uiteraard zien we dat het aanbod van deze en soortgelijke producten niet schaars is, maar een consultancybureau dat ook speciale kookolie verkoopt, is naar ons weten nog uniek!

De hoe-vraag hebben we op een andere manier benaderd. Jullie als retailers en Magnus als OMS-specialist weten natuurlijk als geen ander hoe een order flow in elkaar steekt. Nu kwamen ook wij, als jonge consultants erachter, door het pad dat een pakketje aflegt na te bootsen, dat dit een stuk complexer in elkaar zit dan dat je vaak als consument beleeft.

De voorbereiding

Om producten aan te kunnen bieden aan de consument, moeten ze eerst ingekocht worden. Zorgvuldig zijn we op zoek gegaan naar leveranciers van kookolie die niet zomaar overal verkrijgbaar zijn. We halen het graag bij de bron en hechten waarde aan goed inzicht in het productieproces.

Het liefst nog, zouden we de olie persoonlijk gaan afhalen onder de Zuid-Spaanse zon, in Italië of Griekenland. Dit zijn de plekken waar de meeste olijfolie vandaan komen. Helaas zullen we dat voorlopig nog moeten uitstellen.

In plaats daarvan zijn we na een online zoektocht uitgekomen bij twee verschillende partijen. Voor onze olijfolie met speciale smaken kunnen we terecht bij Speciaaleten. Een jong bedrijf dat zijn olijfolie direct uit Spanje importeert en de enige is in Nederland die La Flor de Málaga (de smaak van Málaga) onder de mensen brengt. Onze andere kookolie halen we bij Ölmühle Solling, een Duits familiebedrijf dat al sinds 1996 op traditionele wijze een enorm aanbod aan biologische olie produceert. De producten combineren we vervolgens zelf tot cadeaupakketten om aan te bieden via onze winkel op kantoor, én via de webshop.

Het verkoopproces

Voor de verkoop van onze producten gaan we aan de slag via twee kanalen. Op kantoor hebben we een fysieke winkel ingericht met ruimte voor zowel de showroom als de opslag. De online orders komen binnen via onze webshop.

Voor de selectie van een e-com platform kunnen we natuurlijk kijken naar wat onze klanten gebruiken. In dat geval zien we dat Magento en Salesforce de veelgebruikte opties zijn. Hiervoor hebben we natuurlijk ook al de nodige ervaring met OIL integraties. Ons lijkt het juist interessant om ook eens een ander e-commerce platform te verkennen. Hierbij is onze keuze gevallen op Shopify. Dit sluit mogelijk goed aan op de (nog) lage volumes die we verwachten in het beginstadium van onze winkel.

Voor het shoppen in onze fysieke winkel hebben we ook kritisch gekeken naar hoe dit op een eigen manier kan. Voor ons is het natuurlijk logisch om zoveel mogelijk functionaliteiten van OIL te benutten. Vanuit Magnus Black hebben we de TAS beschikbaar. Onze Tablet Assisted Sales oplossing die zowel het commerciële als het logistieke proces ondersteunt in de winkel. Het is geen kassa, maar is dat voor ons wel nodig?

De TAS wordt al ingezet bij klanten om orders af te rekenen, maar op dit moment nog niet als POS. Voor ons een mooie gelegenheid om te ondervinden hoe ver we kunnen komen zonder… Als straks blijkt dat de business booming wordt, dan gaan we alsnog graag de samenwerking aan met één van de kassaleveranciers waar we via klanten vaak mee samenwerken.

Het fulfilmentproces

Nu we de benodigde voorbereidingen hebben bepaald, begint de weg van het pakketje in de opslag in ons kantoor in Naarden. Een order komt binnen via de webshop of via de TAS en moet gepickt worden. Iedere aanwezige collega is dan ineens naast consultant ook mogelijk winkelpersoneel. We willen namelijk het hele team betrekken bij het proces.

Voor de verzending gaan we voorlopig nog niet voor een automatische carrierintegratie, maar handelen we het handmatig af door de pakketjes mee te geven met de uitgaande poststukken via ons kantoor. Het zou zomaar kunnen dat je pakketje straks ingepakt en verstuurd is door Björn-Sebastiaan of Zoë. En wie weet rijdt een van onze consultants of managers voor de allereerste bestelling met de Magnus Mini naar je huis voor een persoonlijke aflevering. Uiteraard gebeurt dit contactloos en op veilige afstand.

De weg van een pakketje hebben we inmiddels globaal besproken, maar voordat onze winkel live kan gaan, hebben we zelf nog een behoorlijke weg te bewandelen! Gelukkig krijgen we daarvoor hulp vanuit alle hoeken van Magnus Black.

In de volgende blog schrijven we hoe een virtuele hackathon heeft gezorgd voor een enorme boost in de vooruitgang en natuurlijk voor heel wat gezelligheid!

Zoë Vermaes 
Magnus Black

“Ik ben Zoë Vermaes. Toen ik voor mijn masterstudie Cognitive Science & Artificial Intelligence als Trade Marketeer werkte, ben ik al in de ban geraakt van de snelheid, dynamiek en mogelijkheden in de wereld van retailers. Bij Magnus Black kan ik dit enthousiasme voor retail en mijn passie voor technologie helemaal kwijt als implementatie consultant.”

Björn-Sebastiaan Boer 
Magnus Black

Mijn naam is Björn-Sebastiaan Boer en ik ben het liefste zoveel mogelijk bezig met wiskunde. Dit combineer ik met mijn passie om mensen te helpen, door als consultant met OIL de oplossing te bieden voor ordermanagement van retailers. Hierbij zet ik mij in om OIL doorlopend te ontwikkelen en te verbeteren, en op deze manier continu voor retailers een vernieuwend platform te verzorgen.

Leave a Reply

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.